کد مطلب:1486 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:296

احکام قبله


784- جای خانه كعبه كه در مكه معظمه می باشد قبله است , و باید رو به روی آن نماز خواند , ولی كسی كه دور است , اگر طوری بایستد كه بگویند رو به قبله نماز می خواند كافی است .



و هم چنین است كارهای دیگری - مانند سر بریدن حیوانات كه باید رو به قبله انجام گیرد.



785- كـسـی كـه نماز واجب را ایستاده می خواند , باید سینه و شكم او رو به قبله باشد بلكه صورت او نیز نباید زیاد از قبله منحرف باشد , و احتیاط مستحب آن است كه انگشتان پای او هم رو به قبله باشد.



786- كسی كه باید نشسته نماز بخواند , باید در موقع نماز سینه و شكم او رو به قبله باشد بلكه صورت او هم نباید زیاد از قبله منحرف باشد.



787- كـسی كه نمی تواند نشسته نماز بخواند , باید در حال نماز به پهلوی راست طوری بخوابد كه جلوی بدن او رو به قبله باشد , و اگر ممكن نیست باید به پهلوی چپ طوری بخوابد كه جلوی بدن او رو به قبله بـاشـد و تا وقتی كه ممكن است كه به پهلوی راست بخوابد نباید بنابر احتیاط لازم به پهلوی چپ بخوابد و اگر این دو ممكن نباشد باید به پشت بخوابد به طوری كه كف پاهای او رو به قبله باشد.



788- نـمـاز احـتـیاط و سجده و تشهد فراموش شده را باید رو به قبله بجا آورد و بنابر احتیاط استحبابی سجده سهو را نیز رو به قبله بجا آورد.



789- نـمـاز مـسـتـحـبـی را می شود در حال راه رفتن و سواری خواند و اگر انسان در این دو حال نماز مستحبی بخواند , لازم نیست رو به قبله باشد.



790- كـسـی كـه می خواهد نماز بخواند , باید برای پیدا كردن قبله كوشش نماید , تا یقین یا چیزی كه در حكم یقین است ( مثل شهادت دو عادل ) پیدا كند كه قبله كدام طرف است , و اگر بتواند , باید به گمانی كه از محراب مسجد مسلمانان یا قبرهای مؤمنین یا از راههای دیگر پیدا می شود عمل نماید , حتی اگر از گفته فاسق یا كافری كه به واسطه قواعد علمی قبله را می شناسد گمان به قبله پیدا كند كافی است .



791- كـسی كه گمان به قبله دارد , اگر بتواند گمان قوی تری پیدا كند نمی تواند به گمان خود عمل نماید.



مـثـلا اگر میهمان از گفته صاحب خانه گمان به قبله پیدا كند , ولی بتواند از راه دیگر گمان قوی تری پیدا كند , نباید به حرف او عمل نماید.



792- اگـر برای پیدا كردن قبله وسیله ای ندارد , یا با این كه كوشش كرده , گمانش به طرفی نمی رود , نماز خواندن به یك طرف كافی است , و احتیاط مستحب آن است كه چنانچه وقت نماز وسعت دارد چهار نماز به چهار طرف بخواند.



793- اگر یقین یا گمان كند كه قبله در یكی از دو طرف است باید به هر دو طرف نماز بخواند.



794- كـسی كه بخواهد به چند طرف نماز بخواند , اگر بخواهد دو نماز بخواند كه مثل نماز ظهر و عصر باید یكی بعد از دیگری خوانده شود , احتیاط مستحب آن است كه نماز اول را به آن چند طرف بخواند بعد نماز دوم را شروع كند.



795- كسی كه یقین به قبله ندارد , اگر بخواهد غیر از نماز كاری كند كه باید رو به قبله انجام داد , مثلا بـخـواهد سر حیوانی را ببرد , باید به گمان عمل نماید , و اگر گمان ممكن نیست به هر طرف كه انجام دهد صحیح است .